Programma van de Heemkundekring Willem van Strijen in de komende tijd

Herdenking 80 jaar bevrijding, lezing over WOII in Zevenbergen

Datum:                19 oktober 2024 (andere dagen alleen op afspraak tegen betaling)

Toegang:              Gratis

Op 5 november 2024 is het 80 jaar geleden dat Zevenbergen door de Amerikanen werd bevrijd van de Duitse overheersing. In Museum Zevenbergen gaan we daar van half oktober tot eind november aandacht aan besteden. We doen dat door middel van een diapresentatie met commentaar over WOII in Zevenbergen en met een tentoonstelling van foto’s en interessante documenten uit die periode. Zo hebben we een ganzenbordspel met de naam “Goed en Kwaad tijdens Hinkepink” dat laat zien wat goed en kwaad was tijdens de regeerperiode van Seyss-Inquart, documenten over de Jodenvervolging, etc. En natuurlijk is er dan nog steeds onze vaste opstelling over WOII.

Herdenking 80 jaar bevrijding, lezing over WOII in Zevenbergen

Datum:                26 oktober 2024 (andere dagen alleen op afspraak tegen betaling)

Bevrijdingsbus

Datum:                2 november 2024

Tijd:                    10:30 – 15:00
Locatie:               Zwembad De Niervaert in Klundert
Deelname:           € 10,- per persoon

Begin november 2024 is het 80 jaar geleden dat de gemeente Moerdijk we rd bevrijd. Dat gaan we met z’n allen herdenken en het kan u niet ontgaan zijn dat er zelfs nu al aandacht aan wordt besteed. Behalve dat de Heemkundekringen van Moerdijk ieder hun eigen activiteiten organiseren hebben we ook dit jaar weer iets gezamenlijks gepland, namelijk de bevrijdingsbus. Niet helemaal nieuw natuurlijk, want 5 jaar geleden deden we dat ook al eens, maar er zijn natuurlijk mensen die toen niet mee konden, er niet van gehoord hadden, nieuw zijn in de gemeente of gewoon nog eens mee willen.

Klik Hier voor meer informatie en om u in te schrijven

Bussen zijn vol, u komt op de wachtlijst

Herdenking 80 jaar bevrijding, lezing over WOII in Zevenbergen

Datum:                2 november 2024 (andere dagen alleen op afspraak tegen betaling)

Toegang:              Gratis

Op 5 november 2024 is het 80 jaar geleden dat Zevenbergen door de Amerikanen werd bevrijd van de Duitse overheersing. In Museum Zevenbergen gaan we daar van half oktober tot eind november aandacht aan besteden. We doen dat door middel van een diapresentatie met commentaar over WOII in Zevenbergen en met een tentoonstelling van foto’s en interessante documenten uit die periode. Zo hebben we een ganzenbordspel met de naam “Goed en Kwaad tijdens Hinkepink” dat laat zien wat goed en wad kwaad was tijdens de regeerperiode van Seyss-Inquart, documenten over de Jodenvervolging, etc. En natuurlijk is er dan nog steeds onze vaste opstelling over WOII.

Genealogiegroep

Datum:                5 november 2024
Tijd:                    14:00
Locatie:               Zaal Bij Verhoeven, Kerkstraat 8, Zevenbergen
Toegang:              Gratis

Op deze middag gaat de genealogiegroep weer van start. Mensen die hun stamboom op orde willen krijgen zijn van harte welkom. Onze mensen helpen je op gang of helpen je verder en natuurlijk helpt het als je met andere mensen kunt overleggen die met hetzelfde doel bezig zijn. Er is altijd wel weer iemand die een website weet waar je dat ontbrekende stukje informatie kunt vinden.

Herdenking 80 jaar bevrijding, Lezing over WOII in Zevenbergen

Datum:                7 november 20
Tijd:                    14 tot 16 uur
Locatie:               Filmzaal van de “Zeven Schakels”
Toegang:              Gratis

Op 5 november 2024 is het 80 jaar geleden dat Zevenbergen door de Amerikanen werd bevrijd van de Duitse overheersing. Op 7 november organiseren we een lezing over de Tweede Wereldoorlog in Zevenbergen in de filmzaal van de Zeven Schakels aan de Kasteelweg in Zevenbergen. Deze is voor iedereen toegankelijk, natuurlijk zolang er plaats is.

Poteravond

Datum:                8 november 2024

Tijd:                    18:00 (zaal open om 17:30)
Locatie:               Bij Verhoeven, Kerkstraat 8, Zevenbergen
Toegang:              Zie onder

Op Vrijdag 8 november organiseert Heemkundekring Willem van Strijen de jaarlijkse poteravond. Iedereen kan aanschuiven voor deze bijzondere avond.
De maaltijd begint om 18:00 uur en bestaat uit volop poters, heerlijke worst, stoofpeertjes en lekkere zult. Heeft u liever een vegetarische worst, geef dat dan aan in de e-mail.
Na de maaltijd presenteert Ine Krielen haar Zevenbergse dialectkwis, waar u uw kennis van het plaatselijke dialect kunt testen, of er iets van opsteken.

Kosten: € 19,50, dit rekent u af aan het eind van de avond, samen met de consumpties.

Er is plaats voor 80 personen en vol=vol. Uiterlijke inschrijfdatum is 1 november!
U kunt er bij zijn door een e-mail te sturen naar poteravond@heemkundezevenbergen.nl met vermelding van “Poteravond” en uw naam, telefoonnummer en het aantal personen.

Lekker eten en keuvelen over “Oons Zeuveberrege”. Doet u mee ??

Herdenking 80 jaar bevrijding, lezing over WOII in Zevenbergen

Datum:                9 november 2024 (andere dagen alleen op afspraak tegen betaling)