Moerdijk 80 jaar bevrijd
De Bevrijdingsbus
Samenwerkende Heemkundekringen van de gemeente Moerdijk

Als u direct wilt inschrijven, ga dan meteen naar onderaan deze pagina

We zijn blij dat u ons op deze website heeft gevonden, maar helaas moeten we u meedelen dat alle plaatsen in de bussen van 2 november  inmiddels zijn uitverkocht. De extra bussen die we voor 30 november hadden geregeld, zijn ook uitverkocht. De belangstelling was onverwacht groot.
Als u zich nu nog inschrijft, vragen we u eerst of u op de wachtlijst wilt. Zo ja, dan is het dus wachten tot iemand afzegt of niet op tijd betaalt. Het spijt ons, maar  het is niet anders.

Wat is de bevrijdingsbus

Begin november 2024 is het 80 jaar geleden dat de gemeente Moerdijk werd bevrijd. Dat gaan we met z’n allen herdenken en het kan u niet ontgaan zijn dat er zelfs nu al aandacht aan wordt besteed. Behalve dat de Heemkundekringen van Moerdijk ieder hun eigen activiteiten organiseren hebben we ook dit jaar weer iets gezamenlijks gepland, namelijk de bevrijdingsbus. Niet helemaal nieuw natuurlijk, want 5 jaar geleden deden we dat ook al eens, maar er zijn natuurlijk mensen die toen niet mee konden, er niet van gehoord hadden, nieuw zijn in de gemeente of gewoon nog eens mee willen.

Op 30 november 2024 rijden we met de bus door de gemeente en medewerkers van de Heemkundekringen vertellen u wat er op de verschillende plaatsen die we aandoen is gebeurd bij de bevrijding en in de daaraan voorafgaande bezetting. Maar ook deelnemers kunnen iets van hun herinneringen of die van hun ouders delen met de medereizigers. Meldt dat even bij uw aanmelding, dan laten we u onderweg ook even aan het woord. Bovendien laten we onderweg natuurlijk foto’s zien van de dorpen waar we doorheen rijden.

We starten en eindigen bij het zwembad de Niervaert in Kundert. Hier onder vindt u de twee routes die we ongeveer rijden. Door werkzaamheden kan daar van worden afgeweken. Iedere deelnemer rijdt beide routes mee, de ene route voor en de andere na de lunch in de Niervaert, die bij de prijs is inbegrepen.
Dankzij de bijdrage van de gemeente Moerdijk, kan het voor deze lage prijs:

€ 10,- per persoon

Het programma ziet er als volgt uit:

10:30      Ontvangst bij de Niervaert
11:00      Vertrek van de bussen. Afhankelijk van in welke bus u zit, doet u eerst de Westelijke of eerst de Oostelijke route
12:30:     Terug in Klundert bij de Niervaert voor de lunch
13:30:     Vertrek voor de tweede route
15:00:     Terug in Klundert. U ontvang een exemplaar van het Boekje “De Bevrijdingsbus” met verhalen over WOII in de verschillende kernen van de gemeente Moerdijk.

U kunt zich inschrijven met een mail naar het volgende emailadres:

bevrijdingsbus@heemkundezevenbergen.nl

Bij u inschrijving het volgende vermelden

• Naam van de inschrijver/contactpersoon en woonplaats
  • Aantal personen dat deelneemt (maximaal 5)
  • Telefoonnummer van de inschrijver/contactpersoon
  • Emailadres waar de betaalinformatie naar toe gestuurd kan worden

Na uw inschrijving ontvangt u een email van ons met daarin de betaalinformatie. Uw inschrijving is pas geldig als u heeft betaald en deze betaling dient voor 15 november 2024 bij ons binnen te zijn. Uw inschrijving dient dus minstens een week voor die datum door ons te zijn ontvangen, zodat we u de betaalinformatie kunnen sturen en betaling kunnen verwerken.  Als u mee wilt, wacht dan niet te lang met inschrijven.

Onze vrijwilligers zijn bij de Niervaert om te controleren of de deelnemers daadwerkelijk zijn ingeschreven en natuurlijk ook om u eventueel een handje te helpen als dat nodig is. Maar het uitgangspunt is dat u zelfstandig naar het vertrekpunt komt en in en uit de bus kunt stappen of dat u zelf zorgt voor de assistentie die u daarbij nodig hebt.

Als u deze tekst als PDF wil downloaden, klik dan hier

Bevrijdingsoptocht 29-06-1945
Bevrijdingsrokje